För du ska få pris ifrån Alfred Nobel

Idag kändes min hjärna halvt efter. Men nu, efter att jag har ätit lite stuvade makaroner och falukorv hos Sändy så har jag i alla fall vaknat till lite.

Håller på med infosöksuppgift! Igen... Men idag har vi faktiskt kommit en liten bit på väg. Det kan man ju vara nöjd med... Men känns ändå som attt måndag är lite väl avlägset än så länge.

Här blir det en kväll med Nobelfesten. Jag sitter här och tittar på utdelningen, och sen blir det mer klänningar och tråkiga och förhoppningsvis roliga tal och kanske blir det till att läsa lite nobelbloggar undertiden. Samtidigt som Sändy är och körar i Göteborg. Skönt att man kan låna tv-apparater med fler kanaler än fyran och sexan...

Och tänk så praktiskt att det finns en pizzeria i samma hus om jag skulle bli hungrig framåt kvällen...

____


Bävrar (Castoridae) är en amfibisk
däggdjursfamilj i ordningen gnagare som blott innehåller ett enda släkte, Castor. Bävrar bygger fördämningar och blir i genomsnitt cirka 15 år gamla. Ordet kommer ytterst från ett urindoeuropeiskt *bhebhru- som betyder något i stil med "brunt djur";[1][2]

Bävrar kan nå en längd upp till 75 cm (europeisk bäver) respektive 100 cm (amerikansk bäver) utan svans och en vikt på cirka 20 till 30 kilogram.[3][4] Pälsen är brun och mycket tät. På en kvadratcentimeter hud finns omkring 23 000 hår. Människans hud har bara 600 hår per kvadratcentimeter. Pälsen skyddar djuret mot underkylning och bävrarna rensar den fortlöpande och smörjer in den med ett flottigt ämne, bävergäll. Med sina spolformiga kroppar, med svansen som liknar en fena och med simhud mellan fingrarna är bävrarna perfekt anpassade till livet i vattnet.[4] När bävrar dyker stänger de näsan och öronen. De klarar sig under vattnet utan att andas i upp till 20 minuter.
Källa: Wikipedia

Kommentarer
Postat av: J

Kan inte du ha sork som dagens djur imorrn? Så kan jag be Fanny gå in och läsa! :P

Postat av: Mamma

Vårt landskapsdjur

2009-12-11 @ 22:57:10
Postat av: Jossa

Hmm, det är väl uttern ändå?

2009-12-14 @ 21:16:03
URL: http://juicey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback