Dog och kom till himlen?

Satt och surfade lite på Expressen, när jag såg en uppenbarelse till höger bland notiserna. Klickade på länken, http://www.alltommat.se/recept?recipeid=1729, och fann detta!


Carros kommentar var "åh herregud va gott!", kan inte annat än att hålla med.


Ingredienser
14 bitar

200 g Chokladkakor, Safari choklad cookies
75g smör

Mörk chokladkola
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
1 dl mörk sirap
2 msk kakao
0,5 tsk ättikssprit 12%
50 g smör

Vit chokladkola
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
1 dl ljus sirap
100 g vit choklad
0,5 tsk ättikssprit 12%
50 g smör

Gör så här

1. Mixa kakorna till smulor i en matberedare. Smält smöret och häll i matberedaren under tiden som den går. Tryck ut smulorna i en veckad pajform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Ställ kallt.
2. Mörk chokladkola: Blanda grädde, socker, sirap och kakao i en kastrull och koka upp. Låt koka ca 10 min till 120°. Dra kastrullen från värmen och Rör i ättiksprit och smör. Häll upp kolan i pajskalet. Ställ kallt.
3. Vit chokladkola: Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och koka ca 10 min till 120°.
4. Hacka under tiden chokladen. Dra kastrullen åt sidan och rör i hackad choklad, ättiksprit och smör. Häll genast smeten över den stelnade mörka chokladkolan. Ställ kallt.
5. Inför servering är det gott om pajen ställs fram en stund innan den serveras. Pudra över kakao. Servera i små bitar då pajen är mycket mäktig. Bjud eventuellt vispad grädde till.

Lätt att jag ska göra denna nån gång!


Kommentarer
Postat av: Elin

Haha, säg till innan så kommer jag och äter! =)

Världens nyttigaste.... men varför ska det vara ättiksprit? och vad är det för choklad, safari choklad cookies? många frågor innan jag kan ge mig på den här pajen =)

Postat av: Mamma

Tänkte på dig när jag såg bilden.

Ha det så roligt i Englans och glöm inte uppdraget.

Du kan ju höra av dig. För du kommer väl hem nästa vecka?

2008-09-11 @ 07:22:38
Postat av: J

Jag ska komma ihåg. Och ja, det hade jag tänkt. Nu ser det lite tight ut på jobbfronten men blir nog onsdag kväll till fredag morgon.



Och Älin, det är för att inte det ska bli sockerkristaller i kolan tydligen. ;)

2008-09-11 @ 08:21:48
URL: http://juicey.blogg.se/
Postat av: Linn

MUMS! Tack för tipset, det får testas någon gång framöver. Ha det nu supertrevligt i England!

2008-09-11 @ 09:30:07
URL: http://linnkarlen.blogg.se/
Postat av: J

Ser att du ska vara hemma onsdag-fredag, men när ska jag få träffa dig då? Skicka lite på posten om du bakar denna snart, förresten! ;) Ha det kul i England! :)

2008-09-11 @ 17:54:03
URL: http://jojojojo.blogg.se/
Postat av: Elin

Aha :) låter bra att få vara försöksperson! Kan nog vara maryland-cookies ja... det låter bra. Hoppas du får det roligt i england!! Puss

2008-09-12 @ 16:56:40
URL: http://eerdal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback