Hostile Takeover (I vantan pa tag till Wien)

Jahopp, sa sitter vi har pa internetcafe i Rom igen. Jag kan borja med att saga att jag inte orkar vara lika ambitios som Jos och skriva namn i fetstil. Ni far vara glada om jag orkar gora stor bokstav. ;) Praktiskt nog har vi aven varat bagage forvarat har, sa vi tyckte det var ett bra stalle att vanta pa. AC dessutom.

Igar var vi ivag och tittade pa de lite aldre delarna av stan (Forum Romanum och Colosseum). Ganska maktig liten rund sak. Men man blir lite ledsen nar man ser hur forfallet allt ar inne pa forum romanum, man far liksom inte den overblicken hur det sag ut som jag trodde att man skulle fa. Idag var vi ivag till Colosseum igen for att titta inne i arenan. Kon idag var dock bra mycket langre an vad den var igar. Sa vi sket i det, aven om vi redan hade gratis intrade med varan lilla kombinationsbiljett fran igar sa kandes det inte vart att sta i den solen i den kon for att vanta, vi kollade in lite genom gallret istallet.
Vi beslutade oss istallet for att ga ner langs floden, kolla lite torg och andra saker. Hittade ett stalle dar vi - for nastan forsta gangen har i rom - kunde ga ifran utan att vara missnojda med antingen service eller mat. Vi at aven glass fran Blue Ice som vi fatt tips om. Det var - inte helt ovantat - riktigt gott. Och sa slapp Jos aka ifran staden med att "bara ha atit glass en gang". ;)

Jos plockade aven under dagen fram prutandet igen och vi sparade lite slantar. Vi har haft en ganska mkt vantansfylld dag, vantan pa taget (Som aker vid 19:10 ikvall). Vi satt blandannat pa en uteservering och kollade pa  halva formel1-loppet. Med finnar bakom oss. Den forsta finskan vi hort pa resan faktiskt. Svenskar hor man ganska ofta, norska och danska lite da o da, men inga finnar. Dock massa amerikaner, amerikaner overallt. Verkligen overallt.Och asiater med sina klick-klick da. Tyskar ar ocksa ganska frekventa, nan spanjor o fransman har och var ocksa, men inte sa manga.

Skaningar och stockholmare ar svenskarna ocksa, nastan uteslutande. Fast igar horde vi (eller jag) Goteborska faktiskt. Det var lite forvanande.

Italienare ar markliga forresten, bara sa ni vet. Spanjorerna och Fransmannen var i regel mycket trevligare och mer serviceinriktade. Inte heller lika patrangande gatuforsaljare... Snart far vi se osterrikarna och tjeckerna ocksa. Jag kanske far lite bruk for min tyska i Wien.

Amerikanerna ar kanske inte sa manga vid narmare eftertanke, med tanke pa hur hogljudda dom ar i regel sa kanske det bara ar att dom hors overallt. Dom o gatuforsaljarna.

Forhoppningsvis slipper jag anvanda den, inte bara for min egen skull.

Nu ar vi dock relativt klara har, taget gar om 1h 20 minuter, det ar bra att vara vid stationen i tid, for det ar ofta ganska manga vagnar och tar ett tag att hitta sin vagn. Sittplats till wien, sittplats i 13h, naja. Man kanske sover ett par iallafall.

Nar man kommer bort fran turistkvarteren ar rom en ganska trevlig stad faktiskt. Dar finns inga hogljudda amerikaner o patrangande gatuforsaljare, kanns lite mer gennuint da.

Naval, nu ska jag inte skriva langre, ska lata Jos lasa o godkanna fran sin dator. Sa vi kan ga sen.

Kommentarer
Postat av: J

Bra jobbat! ;)

Postat av: J

Sa ju att blue ice hade god glass! ;)

2008-07-07 @ 19:42:00
URL: http://jojojojo.blogg.se/
Postat av: Hermannklara

How can a person get info. on friends and family in p.a. and thank you for having this site .

2008-08-27 @ 13:58:31
URL: http://hermannklara.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback