Nya situationer

Idag har jag varit på någon slags framtidsmöte i Köping med IOGT-NTO-distriktet. Typ en sån träff vi hade med scoutförbundet i Örebro i våras... Men här var väl medelåldern betydligt högre, skulle man kunna säga. Förutom majoriteten av Kamratstödjarna, som håller sig någonstans runt 40, var jag och AnSo utan tvekan yngst. Vi drog ner medelåldern en väldans massa. Inte svårt att hinna först i kaffekön då, inte!

Nåja, vi diskuterade lite vad som är värt att satsa på i framtiden, och det är inte så annorlunda från andra liknande samlingar... Engagera hela familjer, synas i positiv anda i media, skapa stark verksamhet som får folk att dras till rörelsen, rekrytera kvalitativt på samma gång som kvantitativt, skapa föryngring och annan jämnställdhet på olika poster. Men det är väl så att alla måste få komma fram till det själva, även om samma sak sägs på likadana möten runt om i landet.

Nya sätt att diskutera för de flesta, att sätta sig in i problemen från olika håll. Hörde kommentarer som "på den gamla goda tiden" sagt helt allvarligt, och "Varför ska man satsa så mycket på ungdomarna när de ändå slutar när de är 13,14,14 år"... Men detta var inte i majoritet, helt klart fler som insåg hur mycket positiva saker det finns och hade massa idéer om hur detta skulle genomföras.

Nu sitter jag hemma som gräsänka. Snyggingen är i Linköping helt privat i helgen, hälsar på sin gamle vän Markus lite. Själv ska jag ta det lugnt i helgen, kanske plocka lite här hemma och tvätta lite och så.

Just ja, pratade också med distriktsordföranden idag. Han jobbar som polis, och jag berättade om mina funderingar på att söka till polishögskolan... Han sa då att om han behövde nån som piskar mig att komma i form är han villig att hjälpa till. Så kanske skulle ta tag i det där med konditionen nu.... Som ett första steg var jag faktiskt ute och sprang innan. Första gången på ganska exakt två år tror jag... Pinsamt, men alla hänger inte med i dagens träningsfixerade samhälle. Förrän nu, såklart. Nu gäller det bara att fortsätta också, det är nog det som blir värst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback