Ack Värmeland du sköna...

Ack Värmeland, du sköna
Du härliga land
Du krona bland Svea rikes länder!
Och komme jag än mitt i det förlovade land
Till Värmland jag ändock återvänder
Ja, där vill jag leva
Ja, där vill jag dö
Och en gång ifrån Värmland
jag tager mig en mö
Så vet jag, att aldrig jag mig ångrar


Hej, här är vi lokalpatriotiska så det förslår. Näe, tacka vet jag

"Röd lyser stugan bak hängbjörkars slöja,
känner du hemmet från barndomens år.
Näckrosor gunga på skogssjöars bölja
taltrasten sjunger i jublande vår.
Småland är namnet på landet det kära,
släkten där fostras till vilja och tro,
Tro att de steniga tegar må bära,
skördar som skänka åt ålderdom ro.

Sjöarna glittra i sommarens dagar,
glittra och blänka likt stjärnor i fall.
Furorna susa i ensliga hagar,
sprida sin väldoft av solsken och tall.
Småland är namnet på landet det kära,
minnes du hemmet från barndomens år?
Skogarnas doft av Linnea, den kära.
Talltrastens toner i ljublande vår."

Ja, så ska det va. Fast jag ska ju faktiskt åka till Värmland och inte Småland imorrn.

Är detta nåt vanligt, har fler landskap egna sånger? Detta är väl de enda jag känner till... Västmanlandssången? Vad sjunger man om då?
Ah, Wiki har svaret på det mesta. Det finns 21 landskapssånger, dock har Västmanland ingen. Men nationalsången kommer ju härifrån, så det får väl räknas lite...

Eh, ja, det är sånt man kan komma att tänka på en fredagskväll när det är dålig hockey på tv och inget annat att se på heller.

Kommentarer
Postat av: Bredeveronica

Hi, how did you have the time to update you web site if you are so busy as your picture in your home page ? Good luck for your interesting links pages.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback