Dan före dopparedan!

Imorrn smäller det. Julafton. Bara ordet låter ju mys.

Dopp i grytan. Julkaffe. Julklappar. Kalle Anka. Julbord. Tomtegröt. Sömn. Fackeltåg. Julotta. Sova. Snygging. Parken.

Så många traditioner. Som inte känns betungande utan på riktigt, "det är ju så här det ska va".... Jag tycker synd om människor som inte är julmänniskor, för att det betyder så mycket för mig. Och jag undrar hur julen ser ut från en icke-julmänniskas synvinkel... Måste va rätt jobbigt, eftersom allt just nu kretsar runt julen.

Ljus. Papper. Frost. Musik. Godis. Film. Tomtar. Tomten. Vänner.

Jag kommer inte riktigt ihåg när jag insåg att jultomten var någon med mask. Rätt tidigt tror jag, men den saken har inget med min tro på tomten att göra. För som den landsortsmänniska jag är tror jag att det finns gårdstomtar, trädgårdstomtar och, just det ja, datatomtar... Som hjälper till där det behövs, om man är snäll mot honom. Eller henne, men här kommer de stereotypa könsrollerna in och tomtemor är den som håller sig i bakgrunden. Men från Trolltyg i Tomteskogen kan man få en rätt skaplig bild... Förutom att jag inte tror att det finns troll.
....Är detta frukten av en flickas livliga fantasi, eller är det ett arv från förfäderna som var övertygade om dessa knytts eller oknytts befintlighet? Annars är jag väl kanske lite galen!

Jultomten bor där det är kallt, där ingen kan se honom om man inte går riktigt vilse... Men det är spännande att jag fortfarande inte vet vem/vilka som tomtade hos oss när jag var liten. Mamma vill inte tala om det heller! Men men, det är väl inget jag lider så jättemycket över, lite nyfiken bara.

Näe, nu ska jag stiga upp och laga fiskbullar. Mums!

Kommentarer
Postat av: en annan adam

Jag är ingen julmänniska, säkert pga att jag bara har en liten släkt som jag dessutom inte är så överdrivet förtjust i att umgås med, och alla vänner man har är upptagna med sina egna familjer, så det blir lite ensamt.

2007-12-23 @ 15:22:43
Postat av: J

åå, trolltyg i tomteskogen! Den är så bra! :)

Postat av: Tina

God Jul Jos :)

2007-12-23 @ 23:50:49
URL: http://tinatruedsson.blogg.se
Postat av: Asgeiraida

i sow this site while i was looking for a site with uesful information it really helped me. nice job you are doing please keep it on.

2010-01-25 @ 09:43:30
URL: http://asgeiraida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback